top of page

Klassens skærmede hjørne


Sansemodulerende hjørne i klassen

På det ydre Østerbro har Børnecenter København, under Københavns Kommune, specialinstitutionen ved Øresundsskolen.


Skolen huser 0.-9. klassetrin og har børn med bl.a. autismediagnoser, motoriske- og kommunikative vanskeligheder samt børn med generel udviklingshæmning.

Terapeutgruppen er på professionel vis både kreativ og innovativ i deres tilgang og tiltag.


I den forbindelse har de valgt en Habi®Cave som en del af klasseindretningen i et rum, hvor man i forvejen har lavet et afskærmet, roligt hjørne.


Hjørnets formål er at skabe en ”hule-fornemmelse”, hvor det enkelte barn kan finde ro, både mentalt og motorisk, hvor afskærmningen bidrager til rolig adfærd, low arousal og øget trivsel – et sted, hvor børnene kan søge hen, når en pause fra stimuli i omgivelserne er nødvendig.


Med Habi®Cave placeret i denne krog af klasselokalet, er hjørnet blevet endnu mere sansemodulerende for eleverne.


Hule-hjørnet er et godt, terapeutisk redskab i dagligdagen på skolen og terapeuterne oplever i meget høj grad, at børnene søger og anvender akustikmøblet Habi®Cave med optimal effekt.


Den første elev, der tog Habi®Cave i brug sad længe roligt i stolen og nød den særlige ”sansefred” han oplevede i stolen. Materiale og konstruktion i Habi®Cave gør, at lyd og støj udefra reduceres med 33%. Eleven er således afskærmet – uden at være isoleret fra det, der ellers foregår i lokalet.


Drengen sad helt stille og lukkede sine øjne. Helt tydeligt nød han den ro, han oplevede i Habi®Cave.


Ergoterapeut på Øresundsskolen spurgte så eleven: ”På en skala fra 1 – 10, hvor mange point vil du så give stolen?” Han sad længe og mærkede efter.

Derefter kom hans svar: ”11 !! ”


Vil du vide mere, se og afprøve Habi®Cave, kontakt os på 93954051 eller tina@habiwe.dk

4 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page